::Gaza Diserang::

on
GAZA, (Pusat Maklumat Palestin) - Angka korban 'holocaust' Israel laknatullah di Semenanjung Gaza telah mencapai 360 orang termasuk 30 kanak-kanak tidak berdosa, sehingga subuh Selasa. Bilangan yang cedera meningkat kepada lebih 1700 orang, menurut sumber sahih dari Palestin.

Kapal terbang perang Israel laknatullah telah melancarkan serangan udara terhadap bangunan-bangunan kerajaan ketika waktu Subuh(Selasa). Serangan tersebut telah mengorbankan 10 orang dan 10 orang turut cedera.Selain itu, mereka mempergiatkan lagi serangan bom di bahagian barat Bandar Gaza dan sasaran mereka adalah kemudahan sukan dan pejabat kerajaan.

Dalam masa 3 minit sahaja, terlalu banyak serangan bom udara dilancarkan.Beberapa saksi melaporkan bahawa sebuah F16 telah melancarkan 20 roket terhadap kompleks kerajaan, Kelab Sukan al-Shams, kuarters polis dan kuarters pasukan keselamatan(yang tidak lagi digunakan).Menurut mereka, kesemua roket tersebut dilancarkan dalam masa 5 minit dan mengakibatkan ramai penduduk setempat yang cedera. Situasi tersebut telah menyukarkan operasi ambulans di sana.Sebelum itu pasukan tentera Israel laknatullah memusatkan serangan mereka kepada barat Semenanjung Gaza termasuk bangunan tentera awam Palestin dan menyebabkan kemusnahan yang dahsyat di kawasan tersebut.

Mereka telah mengebumikan 5 orang wanita muda di bawah keruntuhan rumah mereka yang telah hancur berkecai selepas rumah mereka dibom bersama sebuah masjid berhampiran rumah tersebut. Mayat kelima-lima wanita muda itu hancur berkecai(tidak dapat dikenali lagi) disebabkan serangan itu.Walaupun kerajaan Israel laknatullah mengatakan bahawa mereka tidak mensasarkan rakyat biasa Gaza, agensi-agensi antarabangsa termasuklah UNRWA dan lain-lain menyalahkan Israel atas kematian ramai kanak-kanak dan rakyat biasa.Dr. Basim Naim, menteri kesihatan, mengesahkan bahawa hospital di Gaza kehabisan ubat di samping masalah kekurangan perkakas dan elektrik.

Beliau turut menyalahkan askar di sempadan kerana menggantung perkhidmatan separuh daripada ambulan-ambulan Palestin.Sementara itu, sebuah laporan rahsia kepada Palestinian Information Center(PIC) mengatakan bahawa Mahmoud Abas, Presiden pasti pembangkang di Palestin(PA), telah memerintahkan pegawainya di Ramallah untuk bersiap sedia untuk membentuk pasukan darurat untuk mengisi kekosongan apabila kerajaan Hamas berjaya ditewaskan oleh Israel. Abbas dijangka kembali ke Mesir untuk membincangkan perkara tersebut. Walaubagaimanapun, sumber di Ramallah memberitahu PIC bahawa Nimir Hammad, penasihat Abbas, telah menelefon Amos Gilad, penyelaras operasi Israel di kawasan jajahan Israel dan penasihat politik menteri perang Israel, Ehud Barak pada malam Sabtu.Berdasarkan laporan tersebut, Nimir Hammad telah memberitahu Amos Gilad bahawa ketuanya percaya akan hak Israel untuk menyerang dan menghancurkan Hamas tetapi meminta mereka untuk fokuskan serangan kepada kuarters dan pejabat Hamas selain mengelak serangan terhadap rakyat biasa.

Mushir Al-Masri : Mahmoud Abbas tahu tarikh seranganDalam satu sidang media, ahli parlimen Hamas Mushir Al-Masri mengatakan bahawa Mahmoud Abbas telah tahu berkenaan tarikh serangan Israel sebelum Gaza diserang.Tambah beliau, maklumat tersebut bukan rahsia dan Mahmoud Abbas telah meninggalkan Palestin(ke Arab Saudi) sebelum Israel memulakan serangan beberapa hari lepas. Apabila setiap peristiwa besar berlaku di Palestin(serangan Israel), pasti dia akan meninggalkan tanah Palestin.


Warga HIKMAH Sarikei menyeru semua pengunjung untuk membaca Qunut Nazilah setiap kali kita solat fardhu. Ini salah satu usaha kita untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin.


اللهمَّ إناَّ نجعَلُكَ فِى نُحُورِ أعدَاءِناَ وَ نَعُوذُ بِكَ مِن شُرُورِهِم اللهم بَدِّد شَملَهُم و فَرِّق جَمعَهُم وَ شَتِّت كَلِمَتَهُم وَزَلزِل أَقدَامَهُم وَ سَلِّط عَلَيهِم كَلباًَ مِن كِلاَبِكَ يا قَهاَّر يا جَباَّر يا مُنتَقِم يا الله يا الله يا الله
اللهم يا مُنزِلَ الكِتاَبِ ويا مُجرِيَ السَّحاَبِ ويا هاَزِمَ الأَحزَابِ إِهزِمهُم إِهزِمهُم إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم

Ya Allah,
Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami,
Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka,
Ya Allah,
Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka,
Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka,
Goncangkan pendirian mereka,
Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada merekaWahai Tuhan Yang Gagah Perkasa,
Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum,
Wahai Tuhan Yang bersifat Murka,
Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah,
Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,Wahai Tuhan yang mengarakkan awan,
Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab,
Kalahkan mereka,Kalahkan mereka,Kalahkan mereka,
Dan menangkan kami ke atas mereka.
Amien…!

0 comments:

Post a Comment